Doel – Het doel van het stellen van vragen in effectieve communicatie is om begrip te bevorderen, informatie te verzamelen, de dialoog te sturen en betrokkenheid te tonen bij de gesprekspartner. Door vragen te stellen, creëren we een open uitwisseling van ideeën, bevorderen we empathie en kunnen we beter reageren op de behoeften en standpunten van anderen. Deze vaardigheid is uiterst belangrijk voor een effectieve communicatie tussen verschillende hulpverleners, met zorgvragers en hun naasten, en voor VZP-gesprekken.
Inhoud – Deze interactieve module is de tweede module van vier die communicatievaardigheden toelichten. In deze module gaat het over het hoe en wat van vragen stellen. Volgende topics komen aan bod: Waarom moet ik vragen stellen? Welke soorten vragen kan ik stellen? Valkuilen bij vragen stellen. Wanneer gebruik je nu welke vraag?
Gebaseerd op – de blended module ‘Vragen stellen’ van het BLISS4ALL-project, een samenwerking tussen de graduaatsopleidingen Orthopedagogische Begeleiding en Maatschappelijk Werk van Howest, en D-teach.
Gereviewed en met toestemming aangepast door – het ‘Van Cure naar Care’ team