Van Cure naar Care gebruikt cookies om jouw website ervaring te verbeteren. Lees meer
OK
Bachelorproef Chelsey Kennes (Bachelor Verpleegkunde)

13 juni 2024

Op de dienst voor ouderen met een verstandelijke beperking waar Chelsey Kennes haar bachelorproef uitvoerde was er een gebrek aan een gemeenschappelijke taal, kennis en self-efficacy rond VZP en palliatieve zorg. Hierdoor worden palliatieve zorgnoden niet tijdig opgemerkt en krijgen zorgvragers niet de gepaste zorg.

Door middel van een literatuurstudie en de implementatie van een interactieve vorming opgebouwd met ‘Van Cure naar Care’ materialen onderzocht Chelsey de hoofdonderzoeksvraag: ‘Hoe kunnen zorgverleners palliatieve zorgnoden identificeren bij ouderen met een verstandelijke beperking?’

De interactieve vorming werd zeer positief onthaald en er was een groot draagvlak voor de implementatie van de knipperlichten voor palliatieve zorg. De resultaten uit de voor- en nameting gaven aan dat de zorgverleners hun kennis omtrent palliatieve zorg onderschatten en self-efficacy het knelpunt was. De vorming had een positief effect op het kennisniveau.

Als resultaat van de educatieve game ‘Welke is het?’ maakte Chelsey samen met de medewerkers van de organisatie een nieuwe knipperlichtenaffiche met aanvullende knipperlichten specifiek voor ouderen met een mentale beperking.

Via de link hieronder kan je de bachelorproef van Chelsey downloaden en alles te weten komen over haar onderzoek! De tutorial voor de educatieve game en de aanvullende knipperlichtenaffiche vind je op de Tools pagina bij de thema’s Vroegtijdige Zorgplanning en Palliatieve Zorg.

Bachelorproef_23-24_Kennes_Chelsey

Bekijk alle nieuws & events